http://319atkinshall.blogspot.ie/

2013-01-28

találkozás egy régi szerelemmel

avagy nagyon apró kisokos kagylófőzéshez

városi legenda, hogy kagylót csak az r-es hónapokban eszik a kiművelt fő. - nem. kagylót enni bármikor lehet.
másik legenda, hogy a főzés előtt már nyitott kagyló kuka. - nem. általában még élnek ilyenkor is, csak kicsit össze kell nyomni a héjat (ha így sem csukódik be, akkor tényleg döglött, és kuka, ha büdös halszagú, szintén.)

és akkor még idevezetem, hogy több vas és B12 van benne, mint a marhában (ami remekjó hír nekem, mert ma reggel végleg leszámoltam a marhahússal), és még gluténmentes is és tele van fehérjével. na!

a kagylófőzéshez
egy edény fedővel
víz + fehér bor
1 gerezd fokhagyma
6 szál kakukkfű
1 babérlevél

know-how:
a tenyésztett kék kagylót előtisztítják, nem sok macera van vele már otthon. azért folyó hideg vízben át kell mosni, az esetleges tengeri moszatokat el kell róla távolítani.
50 dkg kagylóhoz 2.5 dl vizet és 1.25 dl fehérbort használtam. ebbe a lébe került még a gerezd fokhagyma, a babérlevél és a friss kakukkfű.
nagyon fontos: a kagylót pároljuk, és nem főzzük - tehát nem kell a zubogó víznek ellepni kagylóékat.
fedő alatt, a mennyiségtől függően 5-6-7 perc alatt párolódnak készre. a kész példányok szépen kinyílnak (ami nem, az kuka).
elméletileg 45 dkg kagyló/fő - gyakorlatilag a tejszínes szószos kagylóból kizárt, hogy képes legyen ennyit megenni bárki.

a kész kagylót kiszedtem a héjából (párat hagytam benne is, jobban mutat a képen), a levet leszűrtem (volt egy ek-nyi homok az alján), félretettem.

a sárgák a fiúk, a fehérek a lányok

a chowderhez
1 fej hagyma, nagyon apróra kockázva
10 dkg füstölt szalonna, nagyon apróra kockázva
2 kis szem krumpli, kockázva
1 répa, karikázva
1 szál szárzeller, karikázva
petrezselyemzöld (opcionális)
2.5 dl tejszín

know-how:
a szalonna kisült zsírján megdinszteltem a hagymát, felöntöttem a kagylók főzőlevével és a tejszínnel, beleszórtam a krumplit, répát, zellerszárat és addig főztem közepes lángon, amíg a zöldségek meg nem puhultak.
a végén kagyló hozzáad, petrezselyemzöld rászór, megesz.

okosság
a recepthez inspiráció innen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Pin It button on image hover