http://319atkinshall.blogspot.ie/

2012-05-04

pate sucrée mákkrémmel és rásütött citromos tejföllel - Andinak, másfél év késéssel

ez az a név, ami angolul ezermilliószor jobban hangoznék: tart, poppy seed filling and a baked, sour cream topping. nem? de. a sült tejföl mégse az igazi, dehát tény.
tehát: Andi hazatelepült kicsinyt a civilizációba, én meg megsütöttem neki a mákost. azt mondta, jó lett.
továbbá ez az a sütike, ami alkotói válságba döntött: egy istennek se bírt ihletem lenni a képéhez. 
egyébként meg egyáltalán nem Écinek való mindent egybe hajigálok, összekeverem, megsütöm, megeszem sütike. eleve 50 percig sül a mákkrémes rész. betettem a sütőbe, beállítottam az időmérő tojást ÉS lementem vele futni. (nem mintha hallani lehetne a traktorhangú futópadon bármit is). lenyomtam 7 km-t és a süti még mindig sült. bár kicsit ideges voltam, amikor kinyitottam az ajtót, hogy vajon mi fogad majd. aztán még 15 perc sülés a tejfölös bevonattal. 




a tésztaaljhoz

20 dkg liszt (ez a recept Gourmandulától van, de a tészta annyira elképesztően felidegesített, hogy a csukott hűtőajtón át bevágtam mélyhűtőbe) tehát: 25 dkg liszt Michel Roux receptúrája alapján
10 dkg vaj
10 dkg PORcukor, átszitálva
1  2 egész tojás (szobahőmérsékleten)
fél csomag sütőpor (ilyet nyomokban sem tartalmaz Roux-nál a tészta)
1 csipet só
  1. a lisztből, a porcukorból, a vajból és a sóból morzsalékos tésztát gyúrtam (nagyanyám-féle módon: nyújtódeszkán, nem edényben)
  2. a morzsalékos tészta közepébe mentek a tojások - addig kell gyúrni, amíg összeáll és sima felületű lesz
  3. 1-2 óra pihentetés a hűtőben (egyszerűen ösztönösen érzem, mit kell csinálni :) bár én erre a pontra csak akkor érkeztem el, amikor a tésztát 2x kinyújtottam, egyszer a szilikon lapra ragadt az egész, egyszer a nyújtóműanyagomra, egyszer meg a falra, amikor hozzávágtam)
a továbbiakhoz egy remekjó videót is találtam. oly egyszerűnek tűnik, nem tudom, én miért őszültem meg, majd hullajtottam el a hajszálaimat közben.

enélkül a kézi nyújtóeszköz nélkül valószínűleg ez a pate lett volna az utolsó bejegyzésem


a mákkrémhez

5,5dl + 0,7 dl tej a keményítő elkeveréséhez
5 dkg étkezési keményítő
1 tk vanília esszencia vagy egy fél rúd vanília kikapart belseje
25 dkg darált mák
4 púpos ek. cukor
5 dkg vaj
2 dl tejföl
1 citrom reszelt héja
1 tk citromlé
  1. a tejet a cukorral felmelegítettem
  2. hozzáadtam a mákot, a citromhéjat és a vaníliaesszencet
  3. 15 percre békén hagytam (félrehúzva a platniról)
  4. 15 perc után vissza a platnira és felforraltam (folyamatosan kevergetve)
  5. a tűzhelyről ismét lehúzva hozzáadtam a hideg tejben elkevert keményítőt 
  6. újra vissza a platnira, és addig kever, amíg krémmé sűrűsödik
  7. végleg félrehúz a melegről
  8. hozzáadtam a vajat, a krémesre kevert tejfölt és a citromlevet
  9. a tésztával kibélelt tortaformába öntöttem
50 perc, 150 fok


a tejfölös réteghez
 
2 tojás – elválasztva
2 csapott ek. porcukor (fruktózt tettem bele)
2 dl tejföl
1 nagy citrom frissen kifacsart leve 
  1. a fehérjét kemény habbá vertem
  2. a sárgáját kikevertem a cukorral és a tejföllel
  3. a kettőt egyesítettem
  4. az 50 perce már sülőben lévő mákos részletre kentem, és további 15 percig sütöttem, kicsit magasabb hőfokon (160 fok, kb.)


1 megjegyzés:

Pin It button on image hover