http://319atkinshall.blogspot.ie/

2012-09-07

a teán füstölt lazac élete a krumplin túl

a mai mese a quinoáról fog szólni.
egyszer volt, hol nem volt, élt egy fa a messzi Dél-Ámerikában, amin kicsi, fekete, fehér, igen, nem piros golyók nőttek, némi szappannal bevonva,  méretükhöz képest jelentős vitamin- (B2, B6, B9) és ásványianyag-tartalommal (vas, magnézium, foszfor, réz, mangán). továbbá minden egyéb gabonafélénél több fehérjét tartalmaztak (ami nem túl nagy kihívás számukra, lévén nem is gabonafélék voltak ők...) 
és még: gluténmentesek is voltak, de ez akkoriban még nem volt olyan trendi, mint ma.
aztán jöttek a gaz hódítók, hajóra rakták a golyókat és elhozták Európába. itt aztán gyorsan megnyitottak pár bioboltot és azóta is ezekben árulják aranyáron ezt a növénykét.
mindezek dacára a quinoa finom és pikk-pakk megvan.
1/2 cup főtt quinoa 111 kalória. (én egész nap elműködtem egy teljes cuppal tegnapelőtt. nem önszántamból, persze, de Balázs elvitte az összes füstölt lazacocskát, amit járt volna hozzá. miután mégiscsak ő keresi a pénzet, amit én a kínai meg arab boltokba hordok, kénytelen voltam számat befogni és magában quinoát enni.)
vallási meggyőződés szerint áztassuk elő, vagy ne (5-10 percet).
ami tény: a magokat saponin vonja be, eredetileg - ettől kellemesen habzana a szánk legott, a csomagoláskor elő-leáztatják ezt az anyagot - de mindenki tegyen belátása szerint. az öblítés mindenképp javasolt.
az (nem)áztatás után 1 rész quinoát 2 rész vízben tegyünk fel a tűzhelyre, és hagyjuk kb. 15 percet nem túl erős forrásban lefedve főni. akkor van kész, amikor teljesen magába szívta a vizet, és a magok kipukkantak és a csíra körbetekeredik rajtuk. mondjuk azt: nem nagyon lehet elvéteni, mikor van készen.
3x-osára dagad.
ha jót akarunk magunknak, fővés előtt 6-8 percig pirítjuk a magokat (amíg aranybarnák lesznek) és alaplében (oké, leveskocka) főzzük meg.
ez így köret.
további receptek felkutatása még folyamatban.
(...)
... és Éci királykisasszony megdöntötte a kuszkusz egyeduralmát a konyhában, és igazságos uralkodása alatt teret adott minden kisebb-nagyobb golyó, kocka, hasáb és amorf tápláléknak a kibontakozásra. 
a továbbiakban pedig boldogan éltek, amíg meg nem haltak.
 2 szelet bőrös lazacfilé
só, bors
1 ek teafű (nem filteres; a színe mindegy, de a fekete aromásabb a zöldnél)
1 ek cukor
1 ek rizs
sok alufólia
gázálarc
(régimódi villanytűzhelyen készülve) 
1 nem túl nagy tepsi aljába (a 2 szelet halnak kell beleférnie) alufóliát tettem, rászórtam a rizs-cukor-tea keverékét, újabb fóliával lefedtem. ezt a fóliaréteget nagyon kilyuggattam (a füst miatt). az így előkészített tepsit rátettem a nagyobbik platnira és elkezdtem a legmagasabb hőfokon melegíteni. amikor elkezdett füstölni, ráfektettem a 2 szelet sózott-borsozott halat, lefedtem egy újabb réteg alufóliával és kb. 5-6-7 percig hagytam füstölődni (a legnagyobb fokozaton). lezárás után hagytam, hogy a maradék hő tovább dolgozzon, de 10 percnél nem volt több az összidő.
eredmény: nagyon meggyőző.
hozadék: 2 napra a dohszagot felváltotta a masszív füst.
tapasztalat: 2 szelet lazac nem 2 emberes adag. legalábbis nem a mi kis családunkban.
(kerámilapon ugyanígy csináltam a múltkor, csak wokban, de sütőben is működik.)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Pin It button on image hover